Søvnproblemer

Akupunkturmodsmerter.dk v. Anne Mølgaard, Flintevænget 17, 8464 Galten. Tlf. 60 22 05 19. E-mail: klinik@akupunkturmodsmerter.dk. Se kort her

Søvnproblemer og akupunktur

En god søvn er vigtig for vores livskvalitet. Det ved du, hvis du har prøvet at vågne mange gange i løbet af natten, eller hvis du har svært ved at falde i søvn.

 

Vidste du også, at søvnproblemer kan forbindes til øget risiko for depression, mental og fysisk udmattelse og dårligere kognitive funktioner?

 

Studier har ikke kunnet svare endegyldigt på, hvorfor vi har behov for at sove – om det f.eks. er for at restituere oven på anstrengelser eller for at forebygge træthed. Til gengæld er der masser af dokumentation for følgerne af manglende søvn.

 

Typer af søvnproblemer

Der findes forskellige typer af søvnproblemer, f.eks.:

 

Besvær med at falde i søvn. Føler du dig lysvågen, eller oplever tanker, der kører rundt i hovedet, når du går i seng? Det kan være tanker om dagen der er gået, eller måske er du i gang med at planlægge den følgende dag.

 

Hyppige opvågninger og let søvn: Du vågner mange gange i løbet af natten, eller du sover meget let, så du ikke kommer ned i den dybe søvn.

 

Drømme og mareridt: Din søvn forstyrres af mange drømme eller mareridt, hvilket kan betyde, at du ikke føler dig udhvilet om morgenen.

 

Andre typer søvnbesvær kan handle om at skulle på toilettet i løbet af natten. Der kan også være tale om smerter, støj, rumtemperatur eller andre gener, der kan forstyrre søvnen.

 

Akupunktur kan hjælpe ved søvnproblemer

Mange studier dokumenterer, at akupunktur kan afhjælpe søvnproblemer. Akupunktur, øreakupunktur og behandling med lys virker beroligende og behandler den bagvedliggende årsag til søvnproblemet.

Søvnen er afgørende for vores helbred. Hvis du f.eks. oplever stress og samtidig har svært ved at sove, så er søvnen noget af det vigtigste at styrke i en akupunkturbehandling. Det samme gælder, hvis du har hovedpine, allergi eller smerter. I alle tilfælde er det en fordel af styrke kvaliteten af søvnen for bedre at kunne overvinde de andre ubalancer.

Gode råd til en bedre søvn

 

Du kan selv gøre meget for at hjælpen søvnen på vej. Hvad du specifikt skal gøre afhænger selvfølgelig af, hvad årsagen til søvnproblemet er. Her får du nogle generelle råd:

 

- Sov i et helt mørkt rum for derved at styrke dannelsen af søvnhormonet, melatonin.

 

- Undgå lys fra standby knapper og mobiltelefoner i soveværelset.

 

- Begræns brugen af computer og TV inden sengetid. Det blå lys fra skærmen nedsætter produktionen af søvnhormonet.

 

- Sørg for at komme ud i sollys først på dagen for at stimulere produktionen af melatonin.

 

- Undgå store tunge måltider om aftenen, som i nogle tilfælde kan forstyrre søvnen.

 

- Undgå kaffe og alkohol om aftenen.

 

- Øv dig i at lave vejrtrækningsøvelser, der beroliger kroppen. Du kan også lave yogaøvelser, som kan virke afslappende og give ro.